Tilbake

Kategori: Datoen

Bad ass forever

30. januar

Noen sanger treffer deg med en gang. Ikke med melodien eller teksten. Men med lyden. Den innestengte sound´en som kryper nedover ryggraden din. Bad ass forever...

Phil Collins ble født 30. januar 1951. Han fikk sitt første trommesett som 5-åring, så at han ble trommis, var kanskje ikke så rart. Unge Phil var imidlertid i tillegg til musikken et skuespillertalent, så han kunne gått den veien også.

Men så var det disse trommene…

Han satt timevis og øvde på små rytmefigurer som var satt sammen til større deler. Noe plukket han fra andre, og noe laget han selv. Figurer som han visste han kunne bruke i alle slags sjangre. Og det betalte seg.

Phil Collins ble en av verdens mest kjente trommiser. I egne band, i bandet Genesis, og også som soloartist. Elsket og ikke elsket. Beundret og forhatt. Men hele tiden med et engasjement rundt sin egen person.

Mytefortellingen om hvordan sangen ble til, har levd sitt eget liv. At Phil Collins opplevde å se en mann drukne, og se at en som kunne reddet den druknede unnlot å gjøre noe. At Collins inviterte denne mannen på en av sine konserter, og på et sentralt punkt i konserten lot alle spotlighter lyse på denne mannen, mens Collins fra scenen ropte:

I was there and I saw what you did!

Den virkelige historien om hvordan sangen ble til, er helt annerledes. Phil Collins var rett og slett sint og fortvilet, etter et samlivsbrudd med sin daværende kone. 99% av teksten er improvisert frem i studio, og Phil sier selv at han ikke helt selv vet hva den handler om. Annet enn at han var sint og fortvilet.

Lite visste vi om det da vi hørte låten for første gang. Men det var noe med lyden…

Alt låt så innestengt, med en veldig merkelig, tung atmosfære. Den enkle trommemaskinen i starten (Roland CR-78 sin ”Disco 2”-rytme (sic!)). Lange akkorder på synthen Prophet-5.

I can feel it coming in the air tonight
oh Lord….

Det vi etter hvert leste oss til var en helt ny måte å mikse stemme og trommer på. Den såkalte reverse talkback,- eller gated reverb som den etter hvert ble kalt. Vi hadde aldri hørt noe lignende, og den ble en instant hit.

In the air tonight er brukt i en rekke serier (Family Guy), filmer (Spiderman, Dead Space), spill (GTA) osv. Og selv på den andre siden av årtusenskiftet lever denne låten. Fra kommentarfelt under en av de utallige versjonene, kan vi lese:

I will be Listening to this till I’m One hundred.

Some songs like this one are just meant to be bad ass forever

I have 3 amazing words about Phil and this song. Childhood, Memories, and Awesomeness.

Phil Collins mener selv (og mange med han!) at det er den ultimate sangen å markere overgangen fra et gammelt til et nytt år:

 

Men for de av oss som hørte den for første gang da den var helt ny, er det først og fremst sound´en som sitter i kroppen. Den angsfulle starten. Og ikke minst trommebreaket som forløser og åpner opp hele sangen mot slutten.

Det sitter i kroppen.

Lenge.

 


Datoen: Daglige kulturessays om kulturpersonligheter innenfor musikk, dans, teater og litteratur. Felles for alle er at de har betydd noe for forfatteren.

Les flere her!

 

 

Morten Hagevik Morten Hagevik

Kulturkritiker og kommentator. Først og fremst glad i, og interessert i, alt som har prefikset samtid. Kulturpolitikk, musikk og musikkteater som spesialområde.

- Til å ta og føle på

Noen hevder at musikk er en abstrakt kunstform. Men lørdag kveld var den både til å ta og føle på.


Dette må du vite

Den dagen korpset ditt skal spille på NM. Det er den dagen det meste annet i livet ditt slutter å eksistere. Og om du har lyst til å prøve ut både nerver og stamina, så er NM noe for deg.


- Godt det er lenge til NM!

Han visste godt hva han sa. Dirigenten vår. - Godt det er lenge til NM, lissom. Vi visste at det bare var noen dager igjen. Og alle i korpset kjente at pulsen steg.


Forrige innlegg
Neste innlegg
hits