Tilbake

Kategori: Refleksjoner

- Dommer´n er ei ku!

Eller er TV-dommerne faktisk kunnskapsrike?

Kan jeg forvente at de ”dommerne” som sprer sine bedømmelser på norsk TV i høst faktisk vet hva de snakker om?

Eller er de bare der for å irritere? Etter helgens sveip innom både det ene og det andre talentshowet er jeg i tvil.

Stole på?

Er du som meg, så har du ikke unngått å sveipe innom en av høstens mange konkurranser på en TV nær deg. Stjernekamp, Norske talenter, Skal vi danse. Alle bygd over omtrent samme lest: Skjermvennlige konkurranser med et dommerpanel som uttaler seg i etterkant av opptredenen. Hvordan gjorde «artisten» det? Hva var bra? Hva var mindre bra?

Men hva er det disse dommerne faktisk sier? Og i hvilken grad kan vi som seere stole på det som blir sagt?

Og ikke minst: Hvilken kunnskap forventer eller tror vi at de har?

Flinke folk

Bevares, det er da mange flinke folk som sitter i dommerstolene. I et fritt valgt talentshow har vi følgende dommere:

  • Skuespiller
  • Sanger/skuespiller
  • Sanger/låtskriver
  • Danser

I et annet talentshow

  • Journalist
  • Journalist/sanger/låtskriver
  • ”Fagdommer” (ulik)

Jeg googler dommerne og får bekreftet at dette er folk som faktisk kan noe, og som har en helt grei bakgrunn i sin opprinnelige profesjon. De har jobbet som skuespillere og sangere i mange år, jobbet i/for NRK i enda flere år, og har variert journalistbakgrunn.

Men hva vet, og hva kan de om de fagene de skal bedømme? Svært begrenset, ser det ut som.

Surt, presset og trangt

Selv på områder hvor vi kan forvente at musikkjournalistene og sangerne har sin styrke, svikter de. Det står en forventningsfull artist på scenen og synger både presset, unaturlig og surt,– og ingen av dommerne kommenterer dette. En annen mangler helt sangteknikk og kan rett og slett ikke faget sitt. Det blir heller ikke kommentert. Så har du artister som presenterer noe som er helt på siden: Da har jo heller ikke dommeren noe å kommentere! Annet enn at ”det var veldig følt med hjertet” og lignende.

Kunne man sett for seg en sportskommentator kommentere en spiller som manglet de helt grunnleggende ferdigheter og kunnskaper om spillet uten å nevne det? Neppe. En kokk som unnlot å ta opp at det at her er fisken tilberedt på en helt feil måte? Nope.

Men i kulturshow lar vi dette passere uten at det kommenteres.

Dommer´n er ei ku?

Dommerne gjør det de er bedt om å gjøre: Ikke være for strenge, bruke et språk som alle forstår, te seg rent og pent. Og de MÅ si noe til alle. Og da er det selvsagt vanskelig å ”finne på noe” å si om en sjanger som du ikke har noen kunnskaper om.

”Det er det folk vil ha”, sier du kanskje. Tja, mon det!

Populærvitenskapelige program som forklarer kompliserte sammenhenger er ganske så populære. Folk vil gjerne skjønne og forstå, øke sin kunnskap, og lære noe nytt. Det gjør man altså virkelig ikke på Norske talenter og Stjernekamp!

Hvem er det sin feil? Vel: Vi må i alle fall gå etter produsentene og spørre dem: Hvilken fagkunskap har du på de ulike feltene? Svaret gir som oftest seg selv: Utover å produsere TV har de ingen fagkunnskap om musikk, dans, teater.

Så hvem er kua? Det er produsentene. Møøøøøøø!!!

 

(bilde: skjermdump fra «Norske talenter»/Tv2)

Morten Hagevik Morten Hagevik

Kulturkritiker og kommentator. Først og fremst glad i, og interessert i, alt som har prefikset samtid. Kulturpolitikk, musikk og musikkteater som spesialområde.

Gleden og sorgen

Tør du å åpne ditt hjerte når fremtiden kommer? Tør du å åpne hver dag som den er med et barnlig sinn?


Danse som Travolta

Det var fredag og det var diskotek. Gymsalen på skolen var pyntet med grovmasket fiskegarn og ballonger. Den hvite buksa med sleng og press var klar. I kveld skulle jeg danse som Travolta.


Climb ev´ry Mountain

Hun ble verdensstjerne i rollen som den smått irriterende Hyacint Bucket. Da hadde hun jobbet med musikkteater og TV i nesten 40 år.


Forrige innlegg
Neste innlegg
hits