På klarinett har du Mozart. En vinner. Og Debussy. Nielsen. Brahms. Poulenc. Og mange fler. Men jeg har mest lyst til å spille Corigliano.
Den amerikanske komponisten John Corigliano ble født 16. februar 1938, og han er en av de mange som heller ikke slapp unna sitt musikalske opphav. Hans far var konsertmester i New York Philharmonic, og hans mor var akkompagnatør, lærer og pianist. Det var helt klart at unge John skulle bli noe innenfor musikken.
Da han var 26 år, vant han en komposisjonskonkurranse i Italia, og dette førte til at han raskt fikk bestillinger og ble kjent i det amerikanske musikkmiljøet. En rekke komposisjoner, som nå i 2018 teller over 100, innenfor en rekke sjangre, har befestet hans plass som en komponist av stor betydning i det amerikanske musikklivet.
Han har mottatt en rekke priser og utmerkelser. Og som lærer på bl.a. Juilliard School of Music har Corigliano hatt både Eric Whitacre, Elliot Goldenthal, Edward Knight og Gisle Kverndokk som studenter.

John Corigliano. Fra boken «Out in America»
Corigliano har skrevet symfonier, sonater, filmmusikk (Altered States fra 1980 er en skjellsettende opplevelse), opera og ikke minst solostykker for flere instrumenter. Den ene har jeg hatt lyst til å spille i en årrekke.
John Coriglianos klarinettkonsert ble bestilt av New York Philharmonic, og orkestret bestilte verket til sin klarinettsolist Stanley Drucker.
Drucker var nærmest skrekkslagen da han så partituret. – Hvordan skal jeg klare å spille det der, sa han til komponisten. Hu hei, hvor det går, lissom.
Og John Corigliano ble selvsagt urolig. Men det viste seg å ikke være noe grunn til det: I løpet av kort tid spilte Drucker stykket som «a million dollars», som Corigliano sa det selv. Og siden har det blitt et av standardverkene for klarinettister. De som tør…
Klarinettkonserten starter noe utradisjonelt med en kadens. Rettere sagt to kadenser. Dette er deler som vanligvis kommer helt i slutten av en solokonsert.
Stanley Drucker premierte konserten. Men Guy Yehuda er heller ikke borte-vekk. Og så skal vi ikke se bort fra at jeg kan spille deler av konserten. En dag…
Datoen: Daglige kulturessays om kulturpersonligheter innenfor musikk, dans, teater og litteratur. Felles for alle er at de har betydd noe for forfatteren.