Tilbake

Kategori: Datoen

Livets symfoni

3. februar

En av de komponistene som kommer nærmest i å lydlegge livet med musikk er norsk. Fra det minste musikalske tema til de største produksjoner er han helt unik.

Gisle Kverndokk ble født 3. februar 1967 som nummer fire i en ungeflokk på seks. Musikk- og kulturinteresserte foreldre og søsken bidro sterkt til at det unge talentet fikk utfolde seg både hjemme og ute. Tidlig store oppgaver på sine instrument (fløyte og piano), og i komposisjonsfaget.

Etter studiet på Norges musikkhøgskole, hvor professor Olav Anton Thommessen var spesielt viktig, bar det til New York. Anerkjente Juilliard School of Music på dagtid: Broadway og New Yorks øvrige kulturliv på kvelden.

Gisle har en imponerende variert liste av komposisjoner. Musikk i mange ulike sjangre, ulike bruksområder, ulikt uttrykk. Filmmusikk, opera, musikal, kammermusikk, kirkemusikk, dans, kor og orkester. Blant annet.

Det er vanskelig å finne et uttrykk han ikke kjenner til og har prøvd. Alt med den samme høye kvalitet. Mye av det han skriver, gjør han i samarbeid med andre. Faste samarbeidspartnere på tekst og dramaturgi som Øystein Wiik, Ivar Tindberg og Aksel-Otto Bull.

– […] kjernen i det jeg skriver, er alltid en slags dramaturgi. Et ønske om å fortelle en historie gjennom musikk, sier han selv i et intervju.

Et av Wiik/Kverndokks nye verker som har premiere i 2019.

Så skal det velges ut et stykke av Gisle. Hans katalog er så variert og spennende at det er nesten umulig å velge ut bare ett stykke.

Så hvorfor ikke velge noe nytt? Som samtidig er gammelt? Et stykke musikk som viser hans enorme kunnskap,- og også lekenhet?

Abridged: Brahms 2. symfoni på 3 minutter.

Stavanger symfoniorkester har allerede gitt ut en utmerket plate med denne symfonien (hele!), så hva fikk dem til å tenne på ideen om å bestille en ekstremt forkorta versjon?

Stein Bjelland i SSO sier: «It was simple. What kind of crazy visual could we pair with a classical standard that would get people outside the classical world to take an interest in something they usually ignore?»

Så Gisle Kverndokk tok utfordringen. Bladde opp partituret på Brahms 2. symfoni, klippet den opp, og satte den sammen igjen slik som bare han kan.

Første gang jeg hørte denne korte versjonen slo det meg: Man trenger jo ikke kjenne til Brahms og hans 2. symfoni for å ha glede av dette verket. Gisle Kverndokk har fanget essensen i musikken: Melodiformlene, de lange linjene. Musikkens gester. Hele symfoniens liv.

Noen av oss blir kastet tilbake til Olav Anton Thommessen og hans Makrofantasi, og vi kjenner naturligvis Brahms godt igjen. Men Gisle har altså lagt til noe av seg selv i sin struktur av kortversjonen: Lar oss spinne videre, fylle inn de hullene som vi hører og som vi vet er der og derved selv kan fylle inn, og også der vi ikke hører.

Som en livets symfoni, hvor vi ikke alltid har tid til å verken spille eller høre alt, men vi vet hva som er der.

Noe er nytt. Noe har vi hørt før. Noe blir vi minnet på.

Men mesteparten må vi fylle inn selv i vårt møte med kunsten. Og kunstneren.

Takk, Gisle.

 

Tips: På Spotify kan du finne en ”space edit” versjon (også av Kverndokk), så er enda mer spennende. Men da får du ikke med deg skisurfinga.

Disclaimer: Artikkelforfatteren har vært gift med Gisle Kverndokk.


Datoen: Daglige kulturessays om kulturpersonligheter innenfor musikk, dans, teater og litteratur. Felles for alle er at de har betydd noe for forfatteren.

Les flere her!

Morten Hagevik Morten Hagevik

Kulturkritiker og kommentator. Først og fremst glad i, og interessert i, alt som har prefikset samtid. Kulturpolitikk, musikk og musikkteater som spesialområde.

- Til å ta og føle på

Noen hevder at musikk er en abstrakt kunstform. Men lørdag kveld var den både til å ta og føle på.


Dette må du vite

Den dagen korpset ditt skal spille på NM. Det er den dagen det meste annet i livet ditt slutter å eksistere. Og om du har lyst til å prøve ut både nerver og stamina, så er NM noe for deg.


- Godt det er lenge til NM!

Han visste godt hva han sa. Dirigenten vår. - Godt det er lenge til NM, lissom. Vi visste at det bare var noen dager igjen. Og alle i korpset kjente at pulsen steg.


Forrige innlegg
Neste innlegg
hits