Tilbake

Kategori: Datoen

Mannen og myten

4. januar

– Men 90% av musikkens med hans navn, var komponert av andre.

Mannen og myten. Sjelden kan begrepet passe bedre enn når det gjelder Giovanni Battista Pergolesi. Knapt kjent da han døde som 26-åring. Lagt i en fattiggrav, og med varierende suksess med sine verker bak seg.

Under 50 år senere hadde interessen for han eksplodert på en sånn måte at det omtrent ikke fantes større komponister enn Giovanni.

Så hva skjedde?

Mye av hans posthume suksess skyldes et enkelt verk: La serva padrona. Et enkelt lite verk for sangere og orkester, en komisk opera, som i 1752 havnet midt i en svært opphetet diskusjon mellom komponisten Jean-Philippe Rameau og filosofen Jean-Jaques Rousseau. Pergolesis verk ble av Russeau sett på som et strålende eksempel på hvor dårlig fransk musikk (av bl.a. Rameau…) var, og han sparte ikke på beskrivelsene:

”Fransk musikk klarer ikke å beskrive de sinnsstemninger de skal beskrive,- ja, den franske nasjonen har ingen musikk og kommer aldri til å ha noen heller!”

Slikt blir det bråk av. Men også suksess for den for lengst avdøde komponisten. En rekke komponister (og forlag!) gjorde sitt for å skumme denne suksessen, og det ble utgitt flere hundre verk som tilsynelatende var skrevet av Giovanni.

Musikkviter Barry S. Brook fra The Pergolesi Reserach Center i New York mener at Giovanni Pergolesi i sin levetid komponerte bare rundt 36 verk. Det innebærer at nærmere 90% av de verkene som bærer hans navn, er skrevet av andre.

Et av de verkene som vi helt sikkert vet er komponert av han, er det aller siste han skrev: Stabat Mater. Musikk som har blitt stående for all ettertid som hans mesterverk. Jean-Jaques Rousseau forgudet Stabat Mater:

”- [åpningen] er den mest perfekte og rørende duett som er kommet fra […] noen komponist.”

I dag er det 308 år siden han ble født. Giovannis håndskrevet partitur, ferdiggjort bare uker før han 26-år etter sin fødsel døde av tuberkulose.

Forlatt på et lite kloster og begravd i en fattiggrav, – men husket for all ettertid på grunn av sin udødelige musikk.

 


Datoen: Daglige kulturessays om kulturpersonligheter innenfor musikk, dans, teater og litteratur. Felles for alle er at de har betydd noe for forfatteren.

Les flere her!

Morten Hagevik Morten Hagevik

Kulturkritiker og kommentator. Først og fremst glad i, og interessert i, alt som har prefikset samtid. Kulturpolitikk, musikk og musikkteater som spesialområde.

Stabat Mater

Giovanni Battista Pergolesi
(født 4. januar 1710 – død 16. mars 1736)

Stabat Mater
Nathalie Stutzmann, conductor · Philippe Jaroussky, countertenor / Emöke Barath, soprano / Orfeo 55 / Recorded at the Château de Fontainebleau, France, April 2014.

https://www.youtube.com/watch?v=qzOmPUu-F_M

Gleden og sorgen

Tør du å åpne ditt hjerte når fremtiden kommer? Tør du å åpne hver dag som den er med et barnlig sinn?


Danse som Travolta

Det var fredag og det var diskotek. Gymsalen på skolen var pyntet med grovmasket fiskegarn og ballonger. Den hvite buksa med sleng og press var klar. I kveld skulle jeg danse som Travolta.


Climb ev´ry Mountain

Hun ble verdensstjerne i rollen som den smått irriterende Hyacint Bucket. Da hadde hun jobbet med musikkteater og TV i nesten 40 år.


Forrige innlegg
Neste innlegg
hits