Han er ansvarlig for å ha skrevet musikk til Star Wars, Harry Potter, Jurassic Park, E.T. , Supermann og Hjemme alene. Men min første nærkontakt med komponisten var av tredje grad.
John Williams ble født 8. februar 1932 i New York. Da han var 16 år flyttet hans og hans familie til Los Angeles, og det var der han virkelig fikk smaken på musikk, film,- og filmmusikk. Etter studier på bl.a. The Juilliard School of Music i New York,og militærtjeneste, bar det tilbake til filmbyen. Stadige oppdrag, både som pianist, arrangør og dirigent, gjorde at John raskt ble en av de som både studiosjefer og regissører la merke til. Denne mannen kunne komponere,- og ikke minst: Komponere raskt!
Og han jobbet og ble inspirert av de beste komponister: Henry Mancini, Bernard Herrmann, Alfred Newman og Franz Waxman. I denne perioden utviklet John Williams sin personlige, romantiske orkesterstil, påvirket av både Tsjaikovskij, Wagner og sine samtidige filmmusikkomponister.
På samme tid som han utviklet sin karriere som orkestrator og komponist, ble han stadig mer ettertraktet som dirigent. Fra 1980 til 1995 var han sjefsdirigent for Boston Pops Orchestra, og flere av hans orkesterstykker ble først spilt med dette orkesteret. Andre orkestre over hele USA har spilt hans musikk som ikke er for film: Solokonserter, symfonier og kammermusikk.
Men han er naturligvis mest husket og elsket som filmmusikkomponist. Rekke av filmer som han har satt musikk til er nærmest uendelig: Haisommer, Star Wars, Superman, Star Wars, E.T. Indiana Jones, Den tilfeldige turist, Født 4. juli, Hjemme Alene, Nixon, Jurassic-filmene, Harry Potter… Og så en film som det var lett å elske. Ikke minst på grunn av musikken og dets betydning.
Så er det Nærkontakt av 3. grad. Denne science fiction-filmen hadde premiere i 1977, og handler om hvordan mennesker etterhvert får nærkontakt med en fremmed sivilisasjon som kommer til jorden. Filmen er regissert av Steven Spielberg, og på dette tidspunktet var samarbeidet mellom Spielberg og Williams omtrent rødglødende. De hadde tross alt allerede samarbeidet om Haisommer og Star Wars.
Og nå altså: Nærkontakt av 3. grad.
Første gang jeg hørte 5-toners temaet satt jeg på de harde trestolene på Folkets hus i Glomfjord. Den største kinoen i kommunen, der hvor alle storfilmene kom. Og dette var virkelig en stor film. Masse drama, mystikk, skrekk-og-gru… og så lander da endelig det STORE romskipet.
Hvordan skal vi så kommunisere med de utenomjordiske?
John Williams og Stephen Spielbergs svar er: Med musikk.
Og så kom en scene som brant seg fast i et ungt sinn.
SÅ kraftfull kan faktisk musikken være, at den lar oss kommunisere med aliens! Snakk om nærkontakt!
Datoen: Daglige kulturessays om kulturpersonligheter innenfor musikk, dans, teater og litteratur. Felles for alle er at de har betydd noe for forfatteren.