Fire flotte utøvere under gårsdagens Nobels fredspris-utdeling. Alle omtalt både i tekst og ord. Men han som hadde komponert det verket som flest hørte, ble ignorert av NRKs journalist.
I går var en høytidsdag. Som så mange ganger før, så jeg utdelingen av Nobels fredspris på NRK. Vår solide og erfarne kanal, som naturligvis er preget av kompetanse og dyktighet i alle ledd. Det er fremdeles lov å ha forventninger.
Alt er planlagt ned til minste detalj. Hvor kameraene skal stå, hvordan de skal få best mulig bilde og lyd ut til seere over hele verden. Hva som skal sies, og hvordan journalisten som har «voice-over» skal formulere seg om utfordrende temaer slik at det ikke misforståes.
Hvordan NRK da kan tråkke så til de grader i salaten, er helt uforståelig for meg.
Storslagen anledning
På Lillehammer bor det en komponist. Han er født i 1950 og opprinnelig fra Nederland. Som 30-åring flyttet han til Norge, og er blitt såpass til nordmann at lokalavisa beskriver han som «lillehamring». Nobelprisens klokkespill komponert av Lillehamring, står det i GD.no den 10. desember. Stolt lokalavis.

John Adriaenssen. Foto: Mic (2010)
John Adriaenssen har komponert et nytt verk for klokkespill. Ikke hvilket som helst klokkespill, men det som står øverst i Oslo rådhus. Nordens største klokkespill.
Anledningen er også storslagen. Utdeling av Nobels fredspris til den Tunisiske dialogkvartetten. Oslo rådhus fylt av notabiliteter. Kongen og dronningen.
Jeg kjenner ikke John Adriaenssen annet enn det jeg har lest meg til: Medlem i Norsk komponistforening. Han har i en årrekke studert komposisjon og har fordypet seg i den moderne komposisjonstradisjon, fram for alt i klokkespill som er hans spesielle interesse. Siden 1985 har hans komposisjoner vært fremført regelmessig i bl. a. Nederland, Skandinavia, Australia og USA.
Over hele sentrum høres klokkene som ønsker velkommen til en ny Nobel fredspris-seremoni. Men NRKs hva-han-nå-heter-journalist nevner ikke Adriaenssens navn med et ord.
Flamingoblomster
Programmet starter, og vi ser bilder fra Oslo. Sentrum, Akershus, Slottet, Rådhuset. Hele tiden med musikk i bakgrunnen. Klokkespill. En-eller-annen journalist (jada, jeg vet hvem han er, men han trenger vel ikke å nevnes heller?) sier:
Ikke et ord om komponisten
«– Klokkespillet er spesialkomponert for anledningen. Det er i fire satser og handler om motsetninger mennesker imellom, at de så møtes, snakker sammen og lever i fred med hverandre. Et svært passende preludium til å feire den nasjonale dialogen i Tunisia som altså trolig har spart mange, mange menneskeliv.»
Det var det. Ikke et ord om komponisten. Det kunne ikke falle vedkommende journalist inn at det er noen av oss som gjerne ville vite hvem som hadde komponert verket? Ikke minst ettersom det i journalistens beskrivelse er «- et svært passende preludium»?!
Jeg tenker at forklaringen vel er at redaksjonen som har skrevet introene til denne journalisten har luket vekk all unødvendig informasjon. Men det stemmer jo heller ikke! Noen få minutter senere sier journalisten:
«– Også i år er det dekoratør Torbjørn Åkesson som har hatt ansvar for utsmykkingen, og vi ser mange flotte nelliker, roser og flamingoblomster.»
Sløv eller slapp?
Flamingoblomster du. Ikke til forkleinelse for blomsterkunstner Åkesson (og blomsterarrangementene var virkelig vakre), men hvorfor er han nevnt med navns nevnelse og IKKE komponisten? Og heller ikke klokkenist Laura Marie Rueslåtten som spilte verket?!
Er det sløvhet eller slapphet? Eller manglende kunnskap? Eller ser ikke NRK i sin underholdnings- og nyhetsredaksjon opplysninger om opphavskvinner og menn som viktig informasjon? Det er isåfall veldig synd.
Skjerpings, NRK!
————-
Lenke til komponistens YouTube-kanal
(bilde på toppen: Skjermdump av Håvard Gimse og Lise Davidsen, som ble nevn i både tekst og tale. Ok: De var jo utøvere på INNSIDEN av Rådhuset, og offisielt med i sendingen, men allikevel, NRK. Allikevel!)