Tilbake

Kategori: Politikk

#sniksymfonisering

Torodds initiativ tok over kommentarfelt.

En enkeltidé fra Torodd Wigum spredte seg som ild i tørt gress fredag 20. november.

– Hva i all verden?!

Det var nok en del ivrige kommentarfeltbrukere som skjønte lite av hva som foregikk utover dagen i går. 20. november ble etablert som den offisielle #sniksymfoniseringsdagen 2015. Dirigent Torodd Wigum er opphavsperson for denne dagen, og vi fikk tak i han på Facebook innimellom prøver med Stavanger Symfoniorkester.

Ja, hvordan dukket denne idéen opp?

 – Idéen dukket opp en «ensom» kveld i Horten, jeg dirigerte Marinemusikken der for noen uker siden. Dumpet innom noen kommentarfelt på Facebook, fikk lyst til å svare. Følte det var umulig, men kom på H.C. Andersens ord: «Hvor ord svikter, taler musikken.» Valgte å poste «Ungarsk dans nr 5» som min kommentar. Og der og da fikk jeg idéen til det jeg valgte å kalle «sniksymfonisering».

Torodd Wigums idé ble raskt spredd på Facebook, og fikk i løpet av torsdag/fredag over 900 likere. Svært mange av disse markerte dagen ved å gå aktivt ut i sosiale medier og legge ut lenker til klassiske stykker.

Torodd Wigum. Foto (utsnitt): Trine Melhus

Torodd Wigum. Foto (utsnitt): Trine Melhus

Upolitisk politisk?

Kampanjen nådde relativt langt ut i løpet av kort tid, og sent i går kveld fant vi innlegg i kommentarfelt på politiske partier sine hjemmesider, i Dagbladet/VG, og også på document.no og lokale og regionale aviser. Svært mange av sakene som ble sniksymfonisert omhandler innvandring. Er ikke dette å politisere musikken, spør jeg Wigum?

– Musikk er definitivt upolitisk. Idéen er å poste symfonisk musikk der det er mye «hat» i et kommentarfelt. Det være seg om flyktninger, kristne, homofile, minoriteter, jøder, avholdsfolk, bratsjister eller andre, skriver han.

Det er tydelig at du har truffet en nerve hos mange kunstnere/kulturfolk. Hva tenker du om dette?

– En enorm respons! Håper og tror på en oppvåkning rundt musikkens kraft. Vi underholder og underholdes mye i dag. Musikk og kunst har en dypere mening og et dypere innhold. Stort tema, dette…

Overtok kommentarfelt

Noen av sniksymfoniseringsdeltakerne fant en artikkel i Fredrikstad blad som handlet om det store antall mindreårige asylsøkere. Dagen etter har avisen fjernet muligheten for å kommentere, men i går kveld var kommentarfeltet fullt av innlegg som i sin form var både krasse og hatske. Det ble såpass høy temperatur at flere kommenterte:

Søppeldebatt_stor

 

Men så rykka  sniksymfoniseringdeltakerne inn. Og i løpet av noen timer, ble det lagt inn over 30 innlegg i artikkelen:

snik2

De fleste gjorde det enklest mulige ved å bare legge inn en lenke til et YouTube-klipp, men noen tok også sin pedagogiske gjerning alvorlig, og valgte ut komponister etter deres (terapeutiske?) virkning:

Mahler_stor

Andre mente at her kunne det være behov for uregelmessige taktarter:

5-takt_stor

 

Mens Ole-Jacob ga det råd at man rett og slett kunne puste ut med hans musikkvalg:

Pustut_stor

(Da dette bare er en skjermdump, fungerer dessverre ikke lenkene.)

 

Til slutt spør jeg Torodd Wigum om dette kan være starten på noe? Eller var dette en engangshappening?

– Engangshappening? Godt mulig… men drømmer om å få oss musikere/kunstnere til å delta mer. Også oss såkalt «klassiske» musikere. Vi må delta, formidle, brenne for, bidra, by på osv. Vi er heldige/priviligerte som forvalter en helt enorm kultur-/musikkskatt. Vi må våge og jobbe for å aktualisere og tilgjengeliggjøre denne skatten også i 2015!

——–

#sniksymfoniseringsdagen 2015 på Facebook

Her er artikkelen i Fredrikstad blad (kommentarfeltet er nå fjernet)

Kulturell.no driver også #sniksymfonisering. Her er Det Norske Kammerorkesters svært bevegelige Grieg (koreografi: Morten Cranner).

 

—-

Bilde på toppen av artikkelen: Skjermdump fra Det Norske Kammerorkesters kanal på YouTube

Morten Hagevik Morten Hagevik

Kulturkritiker og kommentator. Først og fremst glad i, og interessert i, alt som har prefikset samtid. Kulturpolitikk, musikk og musikkteater som spesialområde.

Torodd Wigum

Torodd Wigum er født i Trondheim i 1970. Han er for tiden engasjert som Husdirigent i Trondheim Symfoniorkester og Kunstnerisk leder for Trondheim Sinfonietta. Fra januar 2007 til august 2009 var Wigum assistentdirigent i Bergen Filharmoniske Orkester, en ordning som var den første i sitt slag i Norge, og i 2010 og 2011 var han engasjert som Husdirigent i Stavanger Symfoniorkester. Han har også vært assistent for den legendariske dirigenten Neeme Järvi både i Bergen og Tallinn, Estland.

Sesongen 2014–15 inneholder reengasjementer med Bergen Filharmoniske Orkester, Trondheim Symfoniorkester, Stavanger Symfoniorkester, Kristiansand Symfoniorkester og Kringkastingsorkesteret, i tillegg til oppdrag med Island Symfoniorkester og Estlands Nasjonale Symfoniorkester.

Sin utdannelse har Torodd Wigum fra Trøndelag Musikkonservatoruim og Norges Musikkhøgskole med bratsj som hovedinstrument. Han var ansatt som solo-bratsjist i Trondheim Symfoniorkester i årene 1994-2000, og han har i en årrekke vært et sentralt medlem av kammerorkesteret TrondheimSolistene.

(fra www.toroddwigum.no)

- Til å ta og føle på

Noen hevder at musikk er en abstrakt kunstform. Men lørdag kveld var den både til å ta og føle på.


Dette må du vite

Den dagen korpset ditt skal spille på NM. Det er den dagen det meste annet i livet ditt slutter å eksistere. Og om du har lyst til å prøve ut både nerver og stamina, så er NM noe for deg.


- Godt det er lenge til NM!

Han visste godt hva han sa. Dirigenten vår. - Godt det er lenge til NM, lissom. Vi visste at det bare var noen dager igjen. Og alle i korpset kjente at pulsen steg.


Forrige innlegg
Neste innlegg
hits